fbpx
Îmi place Learnity
January 6, 2016
Joaca de-a responsabilitatea
January 29, 2016

Ar fi ideal să credem că n-am reușit…ÎNCĂ!

Cursul de Growth Mindset a fost al doilea curs la care am participat în cadrul Learnity. Fiind primul an în care m-am înscris, nu am fost de la început familiarizată cu atmosfera, nu prea știam lumea, încă nu mă simțeam complet în largul meu.

A venit și prima întâlnire. Am intrat în sala în care se ținea cursul. Mi-am găsit un puf și m-am trântit, ușurată, pe el. După, a intrat în sală Corina, “profa” noastră. Super energică, cu un zâmbet frumos pe față, părea pregătită să lucreze cu noi ore întregi. O parte din acea energie ne-a transmis-o și nouă, plictisiților așezați comod pe pufuri. Starea ei de bine a creat mereu atmosfera de la curs, în care fiecare se distra, vorbea din când în când cu ceilalți, mai venea cu câte o idee.

Am început cu întrebarea “Când mă simt inteligent?”. Nu am înțeles la început ce legătură ar avea cu tema cursului, dar după am aflat mai multe despre ce înseamnă să fii în fixed mind-set și ce înseamnă să fii în growth mind-set și mi-am răspuns singură: e bine să te autoevaluezi, sa îți cunoști forțele proprii. Astfel te poți folosi de calitățile tale mult mai eficient.

Growth mindset înseamnă, de fapt, să fii deschis la noi încercări sau provocări. Să nu te dai în lături când vine vorba de ceva cu care nu ești familiarizat. Cum e vorba aceea în engleză, “if you never try, you’ll never know”. Bineînțeles, s-ar putea să te lovești de niște “ziduri”, mai mici sau mai mari. Dar din nou spun, nu trebuie să te oprești când apare un zid. Căci, vrem nu vrem, le vom tot întâlni în minunata viață de om mare. Trebuie să învățăm cât mai repede cum să trecem prin ele, că dacă nu, tot noi o să avem de suferit.

Un alt lucru ce ține de growth mindset este să accepți feedback-uri, fie ele de bine sau de rău. Dacă e de rău, dacă pur și simplu nu vrei să accepți critica, măcar încearcă să înveți ceva din ea. Pune-ți multe multe întrebări și încearcă să găsești răspunsuri măcar la câteva din ele. Și să nu uităm de puțină creativitate (sau mai multă) și o doză de visare cu ochii deschiși.

12189489_904877669594637_7755973967048746925_o

 Faptul că am învățat mai multe despre acest concept, conștientizând unde m-aș afla eu, m-a ajutat să încep, încet-încet, să îmi îmbunătățesc modul de gândire. Mi-am dat seama, după ce m-am gândit cum procedez în anumite situații, că mindset-ul meu are elemente și din growth, dar și din fixed. Un exemplu bun de gândire fixed este evitarea noilor încercări sau provocări. De multe ori m-am surprins făcând exact lucrul acesta, preferam să rămân în zona mea de confort. De când sunt în comunitatea Learnity  m-am surprins încercând lucruri noi. M-am înscris la niște ateliere de teatru, la un club de lectură…că de ce nu?  

Cursul m-a învățat că e bine să încerci lucruri noi, că e și mai bine să greșești, pentru că ne caracterizează, pentru că învățăm chiar mai multe așa decât dacă am reuși din prima. Important este să continuăm să încercăm, pentru că altfel nu putem evolua, altfel nu putem aplica ce am învățat din greșelile făcute. De exemplu, eu când am primit câteva mici critici de la părinți, am analizat un pic situația, să văd dacă au dreptate, dacă mi-ar fi mai bine dacă aș asculta cu adevărat ceea ce îmi spun (mda, înainte nu prea făceam asta). Și sigur că mi-am dat seama că în unele privințe au spus bine ce au spus.   

Tot în cadrul cursului am avut o mică provocare, să strângem pe parcursul unei săptămâni cât mai multe ”nu-uri”. Fie că e sub forma unui lucru care nu a ieșit exact așa cum doream, sau pur și simplu un ”nu” primit de la părinți când i-am întrebat dacă avem voie să ne întâlnim cu prietenii. Atitudinea față de lucrurile negative din viața noastră se poate schimba doar ținând evidența acestor ”nu’-uri”. Ba mai mult, dacă la un moment dat ceva nu a ieșit cum doream sau cum prevedeam, ar fi ideal să credem că  n-am reușit ÎNCĂ. Simplul fapt că gândim în felul ăsta ne aduce mai aproape de reușită. Bineînțeles, se subînțelege că mai trebuie să și acționăm pentru a ne realiza obiectivele. Ce, credeați că e chiar așa ușor?

 Următoarele întâlniri au fost foarte interactive. Ba câte un lucru în echipă, un scurt-metraj realizat în grabă, care să reflecte elevi și profesori în growth și în fixed mind-set sau, în ultimul curs, un mic joc cu piese Lego, care a reprezentat, de fapt, o metaforă pentru cum ne imaginăm că ar fi o relație ideală, cum este de fapt și cât de dispuși suntem să acceptăm realitatea. Pe lângă multă multă distracție și râsete, cred că fiecare dintre noi a rămas cu ceva în urma activității aparent ”copilărească”.

Debate-ul din cursul despre growth mind-set în familie m-a scos cel mai mult din zona de confort. De fel, sunt ceva mai timidă când vine vorba de un mediu nou, de persoane pe care nu le cunosc foarte bine. Ceea ce m-a surprins a fost că exact aceste persoane “străine” (ba learnitași, ba “profi”), m-au ajutat și forțat un pic să ies din bula mea de siguranță, cu fraze de genul: “Hai, prezintă tu prima argumentele.” sau “Dacă nu faci măcar atât, n-o să ieși din zona de confort.”, sau ”Ce părere ai?” A trebuit să prezint niște argumente convingătoare în fața unui public, nu mare, ce-i drept, dar eu nu sunt (încă!) obișnuită cu asta. Și da, nu a ieșit perfect, dar nu m-am blocat în mijlocul propoziției. Dacă nu eram la cursul ăsta și dacă nu aș fi fost înconjurată de oameni frumoși, care m-au încurajat și care m-au împins de la spate, rămâneam în zona mea de confort, fără să evoluez încet-încet.  

 Mi-a plăcut extrem de mult cum Corina a reușit să vină cu ideile creative de jocuri, activități sau mici proiecte și astfel să ne facă pe noi să înțelegem mult mai bine ce înseamnă growth mind-set aplicat în educație, familie sau relații.

Până la urmă, asta e ceea ce caracterizează Learnity, educația alternativă. Să ne placă, să înțelegem și să aplicăm ce învățăm, să fim înconjurați de oameni deschiși la minte, de la care avem ce învăța. Ce poate fi mai frumos? Poate doar dacă pe lângă toate astea mai sunt multă mâncare, râsete și muzică pe fundal.

* articol scris de Bianca Raicu, learnitaș

1 Comment

  1. Catalin Raicu says:

    Frumos, deschis si “open-minded”:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *